چیکده از نظریات فروید در روانشناسی

 چکیده ای از مهم ترین نظریات فروید

پست من طرف maryam akbarpour في 2010-07-22, 9:19 am

ایده‌ی بزرگی که فروید وارد روانکاوی کرد، ایده وجود ناخودآگاه بود. تا حالا شده اسم کسی رو در زمان خاصی فراموش کنین؟ از دید فروید این اتفاق تصادفی نمی‌افته. وقتی یک نفر به جای کتاب تصادفا می‌گه کباب، علتش می‌تونه این باشه که گرسنه است و این ناخودآگاهشه که بر زبانش مسلط شده. اگر کسی رو دوست داری، لزوما به دلایلی نیست که تو فکر می‌کنی، شاید این آدم پدر تو رو به یادت می‌آره و یا شخصی که قبلا به یک دلیل دیگه دوست‌داشتی. فروید مثال‌های زیادی برای ناخودآگاه می‌زنه: سیستم شناختی‌ای که ما ازش آگاه نیستیم. و البته پدیده‌هایی مثل راه‌فتن یا رانندگی‌کردن رو متعلق به سیستم پیش‌خودآگاه می‌دونه. پدیده‌هایی که هرچند در لحظه ازشون آگاه نیستیم اما می‌تونیم هر وقت بخوایم اون‌ها رو به خودآگاه بیاریم. بنابراین در روانکاری فرویدی باید بین خودآگاه و پیش‌خودآگاه و ناخودآگاه تفکیک قایل شد. فروید بیش‌تر از هرچیزی ناخودآگاه رو محل جمع شدن امیال سرکوب شده می‌دونه. یک جور زباله‌دان برای خودآگاه.

فروید معتقده که در ذهن سه بخش درگیر باهم وجود دارن: اید(Id)، ایگو(Ego)، و سوپر ایگو(Superego). اید بخش حیوانی انسانه که موقع تولد وجود داره و کاملا بر اساس لذت لحظه‌ای عمل می‌کنه و فقط به دنبال لذته. اما چیزی که ما در زندگی می‌خوایم همیشه بهمون نمی‌رسه و واکنش‌هایی رخ می‌ده که جهانِ واقعی رو به شما نشون می‌ده و تمایلات اید رو سرکوب می‌کنه. فروید به این سیستم می‌گه ایگو. سوپرایگو قوانینی‌اند که شما از خانواده و جامعه و فرهنگ‌تون به ارث بردین. بنابراین ایگو چیزیه بین اید و سوپرایگو. مثالی که می‌شه برای یک شخص مسلمون زد اینه که اید می‌گه: ببوس! سوپرایگو می‌گه: خجالت بکش این کار گناهه! و ایگو بین این‌ها رابطه برقرار می‌کنه - سرکوب می‌کنه خواسته‌های اید رو.

فروید برای انسان سه مرحله رشد ترسیم می‌کنه: دهانی، مقعدی، و جنسی. مرحله دهانی مرحله‌ایه که کودک دوست داره بمکه و بخوره. مرحله مقعدی مرحله تخلیه کردن خوردن‌هاست - که معمولا در دو-سه سالگی به کنترل کودک درمیاد. و مرحله جنسی مرحله نهاییه که رشد رو کامل می‌کنه. برخی افراد در مرحله اول می‌مونن (افرادی که خیلی آدامس می‌خورن در بزرگی!). برخی افراد در مرحله دوم می‌مونن (افراد بخیل نوعا از این دسته‌ان) و برخی دیگه هر سه مرحله رشد فرویدی رو طی می‌کنن .

اما فروید نیاز به نظریه‌ای داشت که توصیف کنه چرا ما آدم‌ها چند سال اول زندگی‌مون رو به یاد نمی‌آریم. ایده مشخصه: اون رو سرکوب می‌کنیم. اما چرا؟ فروید ایده عقده ادیپ رو این‌جا وارد نظریاتش کرد. اُدیپ، شاهزاده‌ای بود که پدرش رو کشت و با مادرش ازدواج کرد. به اعتقاد فروید، وقتی پسر در سه یا چهار سالگی است به مرحله رشد جنسی خودش رسیده. اما هیچ زنی در دسترسش نیست جز مادرش. چی کار می‌تونه بکنه؟ هیچی! چون از پدر می‌ترسه. می‌ترسه که پدر اون رو اخته کنه و این‌جاست که ایگو این خواسته‌ی اید رو سرکوب می‌کنه و عقده ادیپ به ناخودآگاه منتقل می‌شه. از دید فروید این‌که در فرهنگ مسیحی (و نیز اسلام) درد بزرگ‌تر از جهنم دوری از عشق خدا (و فراق من الله اکبر) دونسته شده همین عقده ادیپه - عدم توانایی عشقبازی از مرگ شکنجه‌آور تره!

اما درگیری بین اید و سوپرایگو خیلی جدی‌تر از این حرف‌هاست! علتش هم اینه که سوپرایگو حتی فکر‌کردن به چیزهای خاصی رو هم ممنوع می‌کنه. از پدرت بدت می‌آد؟ سوپرایگو حتی فکرکردن به این رو هم زشت می‌دونه. فلان دختر در خیابون جذبت کرد در حالی که همسرت کنارت بود؟ سوپرایگو می گه «شرمت باد!» و ... . اینجاست که فروید برای آدم مکانیزم‌های دفاعی‌ای تعریف می‌کنه در درگیری بین اید و سوپرایگو به کارش می‌آن. یکی از اونها جابجاییه (displacement). اگر شما از دست مادرتون عصبی باشید و سوپرایگو به خاطر سنت‌های جامعه اجازه نده چیزی به او بگید، ممکنه با مغازه‌دار محل دعوا کنید! مکانیزم بعدی پروجکشنه (projection) که مثال معروف فروید تمایلات هم‌جنس‌گرایانه است. اگر یک پسر رو دیدی که به یک پسر دیگه گفت چرا به من نگاه جنسی می‌کنه علتش اینه که خودش نسبت به اون پسر تمایل جنسی داره اما چون شرمش می‌آد تصویرش می‌کنه روی اون آدم. مکانیزم عقلانی‌کردن(rationalization) هم توجیه‌هایی است که ما برای خودمون میاریم تا منطقی جلوه بدیم یک پدیده رو. آخرین مکانیز دفاعی هم سرکوبه (regression) که مثال معروفش همون اُدیپه.

این مکانیزم‌های دفاعی و خصوصا سرکوب منجر به بیماری‌های روانی می‌شه که هیستریا اصلی‌ترین اون‌هاست. دختری بوده که بیمار خود فروید هم بوده و از خرید کردن تنها ترس داشته. فروید می‌فهمه که این آدم در کودکی در یک مغازه مورد آزار جنسی جزیی قرار گرفته و این خاطره در اون دختر سرکوب شده و به ناخودآگاه رفته.

فروید رویا رو شاهراه رسیدن به ناخودآگاه می‌دونه. زبان رویا زبانی است سمبلیک و ناخودآگاه از طریق سمبل‌ها با ما حرف می‌زنه. یکی از این سمبل‌ها، مثلا، خونه است که در خواب به معنی بدن شخصه. یعنی اگه مثلا خونه شما در خواب خراب شد می‌تونه نشون بده که یک آسیبی به بدنتون وارد شده. دختر بچه‌ای در خواب دید که در باغی بود و با بردادراش و خواهراش بازی می کرد. یهو دید که برادراش و خواهراش کم کم تبدیل به پروانه شدن، ازش دور شدن و به همراه چند فرشته محو شدن. فروید این رو نمونه خواسته سرکوب شده اون دختربچه می‌دونه که دوست داشته خواهر و برادراش یکجوری از زندگیش محو بشن تا احتمالا همه محبت پدر و مادرش برای خودش باشه اما نمی‌خواسته که اون‌ها زندگی بدی داشته باشن و گویی یک فرشته باید اون‌ها رو با خودش می‌برده. به باور فروید، خواب به‌ترین فرصت برای نشان داده شدن تمایلات سرکوب‌شده اید توسط ایگو و سوپرایگو است.

در نهایت، دو نکته که البته نظر مستقیم فروید نیست اما منتقدینش این رو از حرف‌هاش درمی‌آرن. فروید مدل انسان کامل نداره و هدف انسان رو رسیدن به تعادل روانی می‌دونه. مینیمم کردن تنش روانی. و راه‌حل این رو حذف تابوها از زندگی بشر - پاکسازی سوپرایگو - و رها کردن اید برای لذت بردن می‌دونه. اید باید آزاد باشه هرکار دوست داره بکنه تا چیزی سرکوب نشه. و می‌شه فروید رو یکی از متاثرترین‌های تکامل داروینی دونست. تکامل که بر مبنای سازگاری با محیط و تولیدمثل بناشده و هدف یک موجود زنده رو این‌ها می‌دونه، هماهنگی خوبی با حرفهای فروید داره: مینیمم کردن تنش (سازگاری) و لذت بردن و خواسته‌های اید که لذت جنسی اوجشه (تولید مثل).

پ.ن: حق نویسنده این متن کاملا محفوظ است.

 
 بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

عوامل تاثیر پذیری فرهنگ غرب بر دیگر کشورها

 ج) زمینه ها و عوامل تهاجم فرهنگی:

عوامل و زمینه های متعددی در شکل گیری تهاجم فرهنگی مؤثر است. این عوامل را می توان به عوامل داخلی و خارجی تقسیم کرد. البته عوامل فوق با یکدیگر ارتباط دارند و در واقع مکمل هم هستند. بعضی از این عوامل عبارت اند از:

1. خود باختگی:

خود باختگی در ابعاد گستردۀ فردی، سیاسی و اقتصادی ظهور می کند. خود باختگی فردی بدین معناست که همگان، به ویژه جوانان مسلمان، قابلیت ها و توان مندی های خویش را نادیده گرفته، چنین می پندارند که استعداد ها و قابلیت ها در اختیار جوانان صاحبان قدرت و ثروت است. خود باختگی سیاسی و اقتصادی نیز بدین معناست که برخی از مسلمانان تصور می کنند جوامع اسلامی توان استقلال سیاسی و اقتصادی ندارند؛ بلکه موجودیت آنها در وابستگی به کشورهای دیگر شکل می گیرد. خود باختگی موجب می شود جوانان جامعۀ اسلامی اعتماد به نفس خود را از دست داده، عاشق و دلباختۀ کشورهای مهاجم شوند. شاید فراخوان اسلام به خود باوری، هویت یابی و استقلال طلبی در جهت مبارزه با خود باختگی بوده است.

امام خمینی (رح) که منادی عزت و خود باوری و هویت یابی جهان اسلام و مسلمانان بود در این زمینه فرمود«اگر این نسل جوان، خودی خود را بیابد و یأس را از خود دور کند و چشم داشت به غیر خود نداشته باشد، در دراز مدت، قدرت همه کار و ساختن همه چیز را دارد»(11).

۲. عدم تجربه:

یکی از زمینه های تهاجم فرهنگی، عدم تجربه و دانش کافی جوانان است. این نسل که هنوز در کوران حوادث روزگار، تجربۀ کافی ندیده اند و در آغاز پرفراز و نشیب زندگی قرار دارند، زود تحت تأثیر سیاست های سودجویان قرار می گیرند. بی تجربگی آنان موجب می شود که در تشخیص حق و باطل دچار مشکل گردند. تأثیر پذیری جوانان از فرهنگ غرب و الگوهای رفتاری و شخصیت های آنان، شاهدی بر این مدعاست. مهاجمان فرهنگی نیز از این خصوصیت جوانان استفاده کرده، به اغفال آنان می پردازند.

امام صادق (ع) فرمود: «ای جوانان! تقوا داشته باشید و پیرو رؤسای دروغین نباشید تا آنها پیرو باشند»(12) سخن امام صادق(ع) نشان می دهد که مهاجمان فرهنگی در عصر حضرت نیز، جوانان را شکار می کرده اند.

3. ضعف باور های دینی

ضعف باور های دینی، زمینه ساز تهاجم فرهنگی است. دین به زندگی معنا می بخشد و آن را از دنیا جدا نمی داند. از سوی دیگر، دین به پرسش های بنیادین پاسخ می دهد. اگر باورهای دینی تضعیف شود، جوانان به پرسش های بنیادین خود دست نیافته، عملاً جذب باورها و الگوهای دیگر خواهند شد. از طرفی دیگر، مهاجمان فرهنگی همواره با دین ستیزی و ارزش زدایی پرداخته، چنین تبلیغ می کنند که دین یک سلسله پندار هایی است که مربوط به زندگی شخصی افراد بوده و با علم و دنیا همسویی ندارد. شاید در راستای از بین بردن این نوع زمینۀ تهاجم فرهنگی باشد که در آموزه های دینی همگان، به ویژه جوانان به تقویت مبانی اعتقادی و یادگیری معارف دینی فرا خوانده شده اند. تا آنجا که امام باقر (ع) فرموده: «اگر جوانی از شیعیان را ببینم که مسایل مذهبی را نمی آموزد و از ادای این وظیفه تخلف می کند، او را به وضع دردناکی مجازات می کنم»(13)

4. خلاء فرهنگی:

یکی از بستر های تهاجم فرهنگی، خلا فرهنگی است. خلاء فرهنگی بدین معناست که جوانان به صورت صحیح تغذیۀ فرهنگی نشده اند و عملاً از غنامندی و دست آورد های فرهنگ خود آگاهی ندارد. از این رو مانند نهالی نوپا با وزش تند باد ها متزلزل می شوند. در این وضعیت، ارتباط با جوانان با فرهنگ قطع می گردد و افتخارات ملی و هویت فرهنگی خویش را فراموش می کنند. خلا فرهنگی، زمینۀ پذیرش فرهنگ دشمن را فراهم می کند، زیرا جوانان در صدد کسب هویت فرهنگی هستند. بر این اساس باید به جوانان آموخت که جامعۀ اسلامی دارای فرهنگی غنی است و بسیاری از افتخارات و قهرمانان علمی مربوط به جامعۀ اسلامی هستند. از سوی دیگر خوش بختانه جامعۀ اسلامی بهره مند از معارف اهل بیت (ع) است که خود سرمایۀ عظیمی محسوب می شود و می تواند در جهت تقویت فرهنگ اسلامی به کار آید. از این روست که یکی از امامان معصوم (ع) می فرماید: «اگر معارف ما بیان گردد، مردم جذب آن می گردند»(14)

5. تفسیر نادرست از دین:

تفسیر نادرست از دین و آموزه های آن، از دیگر زمینه های تهاجم فرهنگی است. دین به عنوان مجموعه ای از احکام، اخلاق و مقررات الهی باید آن گونه تفسیر شود که زمینه های تحریف مفاهیم و آموزه های آن فراهم نشده و از هرگونه افراط و تفریط در تفسیر دین پرهیز گردد. شاید براساس تفسیر صحیح از دین باشد که در «اسلام» مسئله اجتهاد و تقلید مطرح شده است.

مجتهدان و کارشناسان باید احکام الهی را با دقت استنباط نموده و در اختیار دیگران قرار دهند. متأسفانه برخی دین را جدا از دنیا تفسیر کرده و معتقدند دین تنها پاسخ گوی مسایل اخروی است. برخی دیگر در تفسیر اصول عقاید و آموزه های دین دچار مشکل شده و تفسیر صحیح ارائه نداده اند، مثلاً بعضی افراد «انتظار» را این گونه تفسیر کرده اند که در زمان غیبت امام زمان (عج)نباید علیه استبداد قیام کرد؛ زیرا موجب می شود ظهور آن حضرت به تأخیر افتد. این در حالی است که در عصر حاضر مکاتب دیگر مردم را به قیام علیه استبداد فرا می خوانند.

این گونه تعریف از آموزه های دینی، جوان را دچار مشکل می کند و او را به طرف مکاتب دیگر ترغیب می نماید. براساس ضرورت تفسیر درست از دین و آموزه های آن است که شهید مطهری (ره) یکی از علل گرایش به مکاتب دیگر را تفسیر غیر منطقی از دین می داند: «امروز کم و بیش این چنین در مغز جوانان فرو رفته است که یا باید خداپرست بود و مسالمت جو و عافیت طلب و ساکت و ساکن و بی تفاوت، و یا باید ماتریالیست بود و متحرک و پرخاشگر و دشمن استعمار و استثمار و استبداد. چرا چنین اندیشه ای در مغز جوان راه یافته است؟ چرا ماتریالیسم با آن خاصیت شناخته شده و مکتب الهی به این خاصیت.... پاسخ این پرسش ها واضح است [چون] جوان می بیند که قیام ها و انقلاب ها و نبرد ها و مبارزه ها را همه جا طرفداران ماتریالیسم اداره می کنند و الهیون عموماً و یا اکثراً در جناح بی تحرک ها و بی تفاوت ها می باشند. برای طبقۀ جوان همین قدر کافی است که در قضاوت خود، مکتب الهی را محکوم و مکتب مادی را تأیید نماید»(15)

گرچه در این مقطع زمانی، ماتریالیسم تاریخی زمینه های پذیرش خویش را از دست داده و به تعبیر امام خمینی (ره) به زبالۀ دان تاریخ سپرده شده است، ولی این یک اصل است که تفسیر غیر منطقی از دین و آموزه های آن موجب روی آوردن جوانان به مکاتب دیگر می شود.

۶. عوامل دیگر:

تزلزل و اختلافات خانوادگی، بیکاری، فقر و بی سوادی، نمایش برخی فیلم ها و برنامه ها از سوی رسانه های تصویری، داستان ها و رمان های جنسی، بعضی از مطالب مطبوعات، از دیگر عوامل و زمینه های تهاجم فرهنگی محسوب می شوند. مضافاً این نظام دینی و جامعۀ اسلامی، عملکرد غیر منطقی و غیر شرعی برخی دولت مردان و رهبران دینی نیز موجب می شود، جوانان از آموزه های دینی فاصله گرفته، به فرهنگ بیگانه تمایل پیدا کنند.

پی نوشت ها:

۱. غلام حسین صدر افشار و دیگران، فرهنگ زبان فارسی، ص 331.

۲ . لغت نامه دهخدا، ج5، ص 6280.

۳. محمد تقی مصباح یزدی، تهاجم فرهنگی، ص 22.

"تست کنکور"

 
تست های فرهنگی هنری


هنرپیشه معروف سینما ؟ 
الف) محمدرضا گلزار
ب) محمدرضا علفزار
ک) محمدرضا گندمزار
ش) محمدرضا دشت
 
هنرپیشه مرحوم سینما ؟ 
الف) رضا ژیان
ب) رضا ماکسیما
ک) رضا فولکس
ش) رضا خاور
 
هنرپیشه مرحوم فیلم “ممل آمریکایی” ؟ 
الف) نعمت الله گرجی
ب) نعمت الله ساقه طلایی
ک) نعمت الله شیرین عسل
ش) نعمت الله مینو
 
هنرپیشه زن معروف سینما ؟ 
الف) هدیه تهرانی
ب) کادوی تهرانی
ک) چشم روشنی تهرانی
ش) قابل نداره تهرانی
 
بازیگر چشم روشن سینما و تلوزیون ؟ 
الف) پارسا پیروزفر
ب) فارسا فیروزپر
ک) پارسا پیروزپر
ش) فارسا فیروزفر
 
یکی از آهنگ های منصور ؟ 
الف) دیوونه
ب) … خل
ک) منگل
ش) عجوج مجوج
 
خشایار اعتمادی چه سبکی می خواند ؟ 
الف) پاپ 
ب) اسقف
ک) راهبه
ش) موبد
 
تست های ورزشی
 
کشتی گیر گردن کلفت ایران ؟ 
الف) عباس جدیدی
ب) عباس قدیمی
ک) عباس نیو
ش) عباس آپ تو دیت
 
تیم فوتبال آبادانی ؟ 
الف) نفت آبادان
ب) بنزین آبادان
ک) گازوئیل آبادان
ش) روغن آبادان
 
باشگاه انگلیسی ؟ 
الف) میدلزبرو
ب) میدلزبیا
ک) میدلزبودی حالا
ش) میدلزپاشو برو گمشو
 
بازیکن بوسنیایی سابق بایرن مونیخ ؟ 
الف) حسن صالح حمیدزیچ
ب) حمید صالح حسنزیچ
ک) حسن حمید صالحزیچ
ش) بابا چند نفر به یه نفر ؟؟؟
 
دروازه بان انگلیس در جام جهانی ١٩٩٨ فرانسه ؟ 
الف) دیوید سیمن
ب) دیوید سیمثقال
ک) دیوید سیگرم
ش) دیوید سیتن
 
مهاجم سال های دور منچستر یونایتد ؟ 
الف) اندی کول
ب) اندی سرشانه
ک) اندی پشت بازو
ش) اندی مرسی هیکل
 
مهاجم تیم ملی هلند و آرسنال ؟ 
الف) دنیس برگکمپ
ب) دنیس اروین
ک) دنیس وایز
ش) دنیس تریکو
 
تست های علمی تفریحی
 
مساحت دایره چقدر است ؟ 
الف) ٢ متر
ب) ٥/٢ متر
ک) بیشتره
ش) صبر کن بپرسم
 
سرعت نور چقدر است ؟ 
الف) خوب است
ب) بد نیست
ک) شما چطوری ؟
ش) چه خبر ؟
 
در بیت زیر چه صنعتی به کار رفته است ؟ 
“بی وفایی ، بی وفایی ، دل من از غصه داغون شده”
الف) ایهام
ب) صنعت نفت
ک) صنعت پتروشیمی
ش) صنعت آبکش سازی
 
شاعر قرن ده دوازده؟ 
الف) هاتف اصفهانی
ب) ابی اصفهانی
ک) اندی اصفهانی
ش) سیاوش قمیشی اصفهانی
 
فعل “خوردن” را صرف کنید ؟
الف) چشم
ب) صرف شده
ک) میل ندارم
ش) نوش جان
 
یکی از وسایل مربوط به فیزیک که در عینک ، تلسکوپ و میکروسکوپ به کار میرود ؟ 
الف) عدسی
ب) کاچی
ک) فرنی
ش) لوبیا با دوغ
 
دانشمندی که بین بار الکتریکی و جرم الکترون ها و سرعت حرکت آنها رابطه ای نوشت ؟ 
الف) تامسون
ب) واشنگتنی
ک) بمی
ش) شهسواری
 
شاخه ای از علم فیزیک ؟ 
الف) مکانیک
ب) باطری ساز
ک) بوسترساز
ش) کمک فنرساز
 
نویسنده “منطق الطیر” کدام شاعر است ؟ 
الف) عطار نیشابوری
ب) نجار نیشابوری
ک) سمسار نیشابوری
ش) کوپن فروش نیشابوری
یکی از اشکال ماده ؟ 
الف) گاز
ب) یخچال
ک) بخاری
ش) ماشین ظرف شویی
 
نام دیگر اسید فرمیک ؟ 
الف) جوهر مورچه
ب) جوهر مورچه خوار
ک) جوهر پلنگ صورتی
ش) جوهر سرندی پیتی
 
نام گاز سرد کننده یخچال های قدیمی ؟ 
الف) فرعون 
ب) نمرود
ک) ابرهه
ش) خسرو پرویز
 
نام دیگر گازهای بی اثر مثل هلیم ، نئون و … ؟ 
الف( گازهای نجیب
ب) گازهای سر به زیر
ک) گازهای باوقار
ش) کلا بچه های خوبی هستن (مثل من)

طنز

چند روز دیگه حال و روز ما این میشه

طنز

تاحالا دیدی کشوری اونقدر به فکر مردمش باشه
که پلیس را تا وسط دریا پیاده بفرسته
تا مبادا با بالارفتن روسری خانوم یه دفعه ایشون به جهنم بره واقعاً از همچین دولتی باید خیلی .........!!!!!!
قدردانی کرد

..
.
.
.
.
.

گروه اینترنتی میشی گروپــــ

زندگی

میخواستم زندگی کنم"راهم را بستند!

 

ستایش کردم"گفتند خرافات است!

 

عاشق شدم"گفتند دروغ است!

 

گریستم"گفتند بهانه است!

 

خندیدم"گفتند دیوانه است!

 

دنیا را نگه دارید"میخواهم پیاده شم!

تنها

  چوپان قصه ما درغگو نبود ، او تنها بود

               او از فرط تنهایی فریاد گرگ سر میداد

                          افسوس که کسی تنهایش را درک نکرد

                                       و همه در پی گرگ بودند

                                    در این میان فقط گرگ فهمید که چوپان تنهاست ...!

کجا بهتر از اینجا

طلوع طلایی و خنکای نسیم صبح

ایستادی روی شن های ساحل نمور

...

یکی به قلبت تکیه کرده و

افق همینجاست

کجا بهتر از اینجاست

...

وقتی اشکهام بر روی زمین ریخت تو هرگز ندیدی که چگونه می گریم....

تو دلم را با بی کسی تنها گذاشتی و چشمانم را به انتظار نگاهت گریان گذاشتی

 

عکس علی عبدالمالکی

آهنگ جدید و بسیار زیبای علی عبدالمالکی و مرتضی میرزاپور به نام آه من

دانلود آهنگ جدید آه من از علی عبدالمالکی

شعر ی در وصف حضرت زینب

اشعار در رثای حضرت زینب (سلام الله علیها)

خدا به هیبت یک زن فرود می آید

و نسل سینه زنان به وجود می آید

و زن اگر که توئی ما کداممان مردیم ؟!!!

اگر تو روح زنی زن پرست میگردیم

دوباره طرح تو در ذهن من مجسم شد

برایم آیه ی توحیدی ات مسلم شد

در آسمان عدم دو سه قطره از اشکت

به خاک پست نبودن چکید و آدم شد

شب تولد تو گریه بر حسینم چیست؟!

گمان کنم که از امشب ، شب محرم شد

تو ظهر فاجعه یک لحظه چشم خود بستی

زمین برای اهالی چونان جهنم شد

غروب کرب و بلا عشق شد پراکنده

و بعد با زدن نبض تو منظم شد

تو گریه دار ترین شعر شاعران غمی

تو عمق آخر دریای بی کران غمی

تو هر چقدر غمی باز شکل لبخندی

و با شکوه تر از قله دماوندی

تو از غزل بوجود آمدی ترانه شدی

تو اوج مرثیه بودی و جاودانه شدی

تو فاطمه ، تو علی ، تو پیمبری بانو

تو مجتبی ، تو حسینی تو محـــشری بانو

تو انتشار شمیم نجیب شب بوها

سحر که شد تو اذان معطری بانو

برای اهل صفا آن دو رکعت جسمی

که از هزار رکعت با صفا تری بانو

بیا و آخر این شعر را خودت بنویس

برای اینکه خودت حرف آخری بانو

هادی جانفدا

**********

عکس های دیدنی شهرستان دزفول

سد دز دزفول  - عکس : محمد آذرکیش

نمای بالای سد دز در منطقه شهیون و قلعه شاداب دزفول دریاچه شهیون این منطقه در پشت سد یکی از زیباترین دریاچه های ایران را تشکیل می دهد و یکی از جاذبه های گردشگری دزفول به شمار می رود.




طبقه بندی: عكس مناظر طبیعی دزفول،
برچسب ها: دزفول، قلعه شاداب دزفول، سد دز دزفول، سد دز، عکس دزفول،
[ پنجشنبه 26 فروردین 1389 ] [ 07:22 ق.ظ ] [ گروه دزفول ]

بقعه علی مالک - عکس : محمد آذرکیش

بقعه علی مالک دزفول بارگاه ملکوتی ابراهیم و عقیل از فرزندان امام علی علیه السلام در نزدیکی پل قدیم و در محله ای به همین نام قرار داد و زیارتگاه عاشقان اهلبیت علیه السلام است.




طبقه بندی: عکس مناطق مذهبی دزفول،
برچسب ها: دزفول، بقعه علی مالک، علی مالک، جاذبه های مذهبی دزفول،
[ پنجشنبه 26 فروردین 1389 ] [ 07:16 ق.ظ ] [ گروه دزفول ]

کوه سگریون در شمال شهرستان دزفول و در منطقه شهیون واقع شده است . فاصله این منطقه از طریق جاده حدود ۶۰ کیلومتر و از طریق هوایی حدود ۴۰ کیلومتر می باشد. در زمستان قله این منطقه برفگیر بوده و در اواخر زمستان و بهار آب و هوایی مطبوع دارد . این منطقه با داشتن درختان بلوط تفرجگاه زیبایی برای گردشگران می باشد. که در سایه آنها ارام گیرند همچنین گروه های کوهنوردی نیز از این منطقه استقبال زیادی می کنند.

کوه سگریون - عکس : محمد آذرکیش




طبقه بندی: عكس مناظر طبیعی دزفول،
برچسب ها: دزفول، طبیعت دزفول، آثار طبیعی دزفول،
[ پنجشنبه 26 فروردین 1389 ] [ 07:10 ق.ظ ] [ گروه دزفول ]

میدان شیخ انصاری - عکس : محمد آذرکیش

میدان شیخ انصاری دزفول با فواره های زیبا و نخل های زینتی منظره ای زیبا در شب خلق می کند. این عکس با سرعت های شاتر مختلف گرفته شده است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: عکس های شهر دزفول، عكس پارك ها و مناظر دیدنی دزفول،
برچسب ها: میدان شیخ انصاری دزفول، عکس دزفول، دزفول، عکس های دزفول،
[ پنجشنبه 26 فروردین 1389 ] [ 07:09 ق.ظ ] [ گروه دزفول ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تعداد کل صفحات : 17 :: ... 2 3 4 5 6 7 8 ...

درباره وبلاگ

عکس های دزفول dezful Photo شهر دزفول دیدنی های دزفول

دره ی انار در شهرستان دزفول

دره انار یكی از مناطق بكر و زیبای اطراف شهرستان دزفول است این دره در جنوب سردشت و شمال شهر گتوند واقع شده است.


توصیف ابشار شوی دزفول

۷۰ متر در ایران بی نظیر بوده و بزرگترین آبشار خاورمیانه به حساب می آید . این آبشار در رشته کوههای زاگرس و در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن در ۱۰۰ کیلومتری از مرکز شهر دزفول قرار دارد و دارای تنوع زیست محیطی بسیار زیبایی است.

موقعیت قرار گیری این آبشار نسبت به دهستان شوی دزفول و نیز ذکر قرارگیری این آبشار در شهرستان دزفول، درجلد ششم از جغرافیای ایران ، قرار گیری آن در استان خوزستان و شهرستان دزفول را محرز می کند . این آبشار در بهار دارای طبیعتی سرسبز و بسیار زیباست .
این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است.
برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد : مسیر اول از سمت منطقه شهیون دزفول و بعد از گذر از روستای صالح آباد و پیر چل می باشد.

بهترین زمان برای رفتن به شوی

به دلیل اینکه شوی در شمال خوزستان و در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است، در اواخر بهار و تابستان هوای گرمی دارد ولی در ارتفاعات و در پای آبشار هوا خنک و سرد است ولی چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنابراین بهترین زمان برای رفتن به شوی،اواخر اسفندماه به خصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست.
در مسیر پیاده روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول ، سه آبشار کوچکتر با ارتفاع هایی بین ۵ تا ۲۰ متر ، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می نماید.
یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم شاید یکی دیگر از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد . نسیم خنکی که از سمت آبشار می وزد و اولین عکس هایی که به یادگار از این آبشار می گیرید تمامی خستگی راه را از تن شما می گیرد.

سخن عشق

روزگاری در گوشه ای از دفترم نوشته بودم

تنهایی را دوست دارم چون بی وفا نیست

تنهایی را دوست دارم چون تجربه اش کردم

تنهایی را دوست دارم چون عشق دروغین در آن نیست

تنهایی را دوست دارم چون در خلوت تنهاییم در انتظار خواهم گریست و هیچ کس

اشک هایم را نمیبیند

اما از روزی که با تو آشنا شدم

از تنهایی بیزارم چون تنهایی یاد آور لحظات تلخ بی تو بودن است

از تنهایی بیزارم چون فضای غم گفته سکوتم تو را فریاد میزند

از تنهایی بیزارم چون به تو وابسته ام

از تنهایی بیزارم چون با تو بودن را تجربه کرده ام

از تنهایی بیزارم چون هر وقت در تنهایی گریه می کنم دستان مهربانت را برای پاک کردن

اشک هایم کم میاورم

از تنهایی بیزارم چون شیرین ترین لحظاتم با تو بودن است

از تنهایی بیزارم چون مرداب مرده ی تنم با آفتاب نگاه تو جان میگیرد

از تنهایی بیزارم چون کویر خشک لبانم عطش باران محبت لبانت را دارد

از تنهایی بیزارم چون به قداست شانه هایت ایمان دارم.

از تنهایی بیزارم چون تمام واژه های شعرم با تو بودن را فریاد میزند.

همیشه… همه جا… در هر حال… حضورت را در قلبم حس کرده ام

پس تنهایم نگذار…

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری پنجم www.pichak.net كليك كنيد

سخن دل

حکایت کسی بود که عاشق دریا بود اما قایقی نداشت

دلباخته سفر بود اما همسفر نداشت

حکایت کسی بود که زجر کشید اما ضجه نزد

زخم داشت اما ننالید

گریه کرد اما اشک نریخت

حکایت من حکایت کسی بود

که پراز فریاد بود اما سکوت کرد تا همه صداها رو بشنود